• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Biblioteca
  • Museu
  • Pessoal
    • Webmail
    • Área de Docentes
    • Área de Não-Docentes
  • Estudantes
    • Webmail
    • Moodle
    • NetP@
    • Escola Doutoral
    • Serviços Académicos
    • Trabalhar no IHMT

IHMT

Instituto de Higiene e Medicina Tropical

  • O Instituto
    • Missão
    • Mensagem do Diretor
    • Órgãos de governo
    • Docentes e investigadores
    • Portal de Denúncias UNL
  • Ensino
    • Mestrados
    • Doutoramentos
    • Cursos de Especialização
    • Formação transversal
    • Cursos de Curta Duração
    • Ensino à Distância
    • Apoio ao Desenvolvimento
    • Serviços académicos
    • NOVA Open Academy
  • Investigação
    • Centro GHTM
    • Unidades de Ensino e de Investigação (UEI)
      • Unidade de Clínica Tropical
      • Unidade de Microbiologia Médica
      • Unidade de Parasitologia Médica
      • Unidade de Saúde Pública Global
      • Serviço de Apoio à Ciência e Comunidade
    • Biobanco
    • BLOODless
    • Centro Colaborador OMS
    • Publicações
  • Serviços e gestão
    • Biblioteca
    • Sistema de Qualidade
    • Estatutos e regulamentos
    • Plano de Atividades
    • Relatório de Atividades
    • Relatório de Gestão
    • Contratos públicos
    • Recursos humanos
      • Concursos e bolsas
        • Concursos – Docentes e Investigadores
        • Concursos – Não Docentes e Não Investigadores
        • Bolsas de Investigação
      • Contratos
      • Avaliação de Desempenho
        • Ciclo Avaliativo
          • Biénio 2021-2022
          • Biénio 2023-2024
        • Conselho Coordenador de Avaliação
        • Comissão Paritária
      • Mobilidade
      • Listas Nominativas
  • Doenças Tropicais
    • Consulta do Viajante
    • Dossiês Informativos
    • Glossário
    • Museu
    • Vídeos
    • MosquitoWeb
  • Comunidade
    • Cooperação e Desenvolvimento
    • Formação
    • Parcerias
  • Contactos
  • Candidaturas
  • pt
    • pt
    • en
Home / Publicações / Empowering health systems research to engage with technical, organizational, social and economic forces: Lessons from the 2014 Ebola epidemic

Empowering health systems research to engage with technical, organizational, social and economic forces: Lessons from the 2014 Ebola epidemic

  • Autores: Luís G. Sambo, Michael C. Jackson
  • Ano de Publicação: 2021
  • Journal: Wiley

Abstract
This paper draws lessons from the Ebola Virus Disease epidemic to suggest how health systems research can be strengthened to assist better with preparedness for and mitigation of future public health emergencies. The epidemic killed more than 11 000 people in West Africa between February 2014 and January 2016. The causes of the epidemic and the response to the outbreak harbour many lessons concerning how health systems were overwhelmed and need to be re-designed in order to cope with future public health emergencies and limit their escalation. From these lessons, it is possible to identify the most significant systemic issues that must be addressed to ensure health systems can exhibit greater resilience in the face of similar events in the future. The paper goes on to consider the current capacity of health systems research (HSR) to assist with the management of these issues and to suggest that critical systems thinking and practice could empower health systems researchers and practitioners in a manner that would give them much greater potency. The research has additional importance now that Covid-19 has demonstrated that pandemics are not ‘black swan’ events.

Consulte o artigo completo aqui

Footer

INSTITUTO DE HIGIENE E
MEDICINA TROPICAL
UNIVERSIDADE NOVA DE LISBOA
Rua da Junqueira, 100 1349-008 Lisboa
T +351 213 652 600
geral@ihmt.unl.pt

Consulta do Viajante e Medicina Tropical
T +351 213 652 630
T +351 213 652 690
T +351 91 182 37 48
T +351 91 182 44 67
medicina.viagens@ihmt.unl.pt

  • Ensino
  • Investigação
  • Medicina Tropical
  • Cooperação
  • Portal de Denúncias UNL

NOVA University of Lisbon Logo

Siga-nos

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Receber a “newsletter”

© Copyright 2025 IHMT-UNL Todos os Direitos Reservados.
  • Universidade Nova de Lisboa
  • Fundação para a Ciência e a Tecnologia

    UIDB/04413/2020
    UIDP/04413/2020